Thursday, May 19, 2005

Fuel efficiency, economical plans

sorry sbb lama tak update....bukan apa, cuma takder apa yg menarik sgt yg best...sejak balik pulau kapas haritu..ni ada skit lah ek

Mlm ni, aku dapat info, bebudak exantra - vietnam akan berlepas ke sana, jam 8 pagi ni. Mereka akan menjelajah vietnam, memperluas permandangan dan pengalaman berguna di negeri org. Tahniah buat pasukan yg telah meneruskan tradisi program antarabangsa PBMKM. Utk pengetahuan, program antarabangsa bukanlah sebuah program yg mudah. Bajetnya saja boleh mencapai puluhan, malah ratusan ribu ringgit. Tekanan kerja, pembahagian masa dengan study lg mmg mencabar. malah bole dikatakan, peserta yg terpilih pada awal program dan akhir program sehingga tiba waktu perlepasan akan ada perubahan. Adakalanya tekanan psikologi seperti perang psikologi oleh pihak pihak yg tidak bertanggungjawab menambah lg tekanan ahli ahli pasukan. namun saat paling manis bagi ahli pasukan ialah pada ketika menjejakkan kaki ke perut boeing atau airbus pada waktu perlepasan yg sekaligus memberi kepuasan diatas segala rintangan yg telah dihadapi sebelum ni. Kepada team exantra-vietnam, diucapkan selamat jalan dan menjaga nama baik diri sendiri, persatuan, MMU, dan negara khasnya.
p/s - Yg berbahagia Tun canselor pernah memberi galakan utk pelajar malaysia agar menjelajah negara org bagi menimba pengalaman dan ilmu berguna..

Petang td, lepas balik dr Internal Meeting GNOC, aku singgah di kedai RIm Lenso. kedai tu baru je bukak, cawangan di Tmn Tun. Yup, cadang nak tukar rim kete. Bukan aku saja saja nak buang duit tuka rim ni, cuma abah aku advise, Rim kete aku sekarang ni berat, so dier affect fuel efficiency. Wira SE ni utk pengetahuan dier pakai RIM JRD size 16. kalo ikut advise kedai lenso tu, mmg dier kata rim jenis ni malaysian made dan mmg berat. so dier recommend aku tukar ke light aloy, size sama. memula aku nak tukar ke 15 inch, nampak cam jd lg ringan. tp org kedai tu kata kalo tukar 15 inch, aku kene tukar tayar sekali which cost me more lah..org tu explain, tayar lifespan sebenarnya leh capai 40000 km and tayar kene rotate at least lepas 14 km. hurmm...so kalo aku stay ke 16 inch, aku tak perlu tukar tayar. then cost light aloy tu 1900 tuk 4 bijik...perghh mahal seyy....then dier recommend aku trade in rim lama tu. memula dier estimate aku leh dpt 300 tuk 4 rim lama tu. then lepas mintak dier consider balik, dier kata bleh bg 400, dengan syarat rim tu ok dan tak kemek. humm...bila kira balik, kos tukar rim ni jd 1600 lebey. cost tu campur nutlock, cool valve dan wheel alignment. apapun aku kata nak pikir dulu, tanya org expert yg lain sebelum buat keputusan. kalo korang expert bab bab ni, inform aku ek.

By 20th ni, warga tm akan mula dpt bonus. aku?? aku tak sure dpt ke idak, biasalah, budak budak baru ni susah skit justifikasi dier...so berserah jela. Tp kalo dapat, Alhamdullilah, aku pun dah ade plan dlm kepala aku ni...nak tuka rim yg 1600 lebey tu , n nak wat bayo first payment M eng. Aha, pasal master ni, i just got the news last week, tu pun, aku yg call, nak tunggu diorang antar surat ke mmg lambat sgt. InsyaAllah, aku akan sambung dlm M eng di UM nnt. Dengar intake bulan July nnt. so banyak kene prepare sekarang ni.

alrite.. guess thats all for now, folks.. jumpa di lain posting ok .. cya

No comments: